Expo Hansken, Rembrandt & Smits

Het Jakob Smitsmuseum in Mol pakt dit jaar uit met een opvallende tentoonstelling: Rembrandt, Smits & Hansken. Een expo waarin drie ogenschijnlijk verschillende figuren samenkomen. Rembrandt, de meester van het licht. Hansken, de olifant die in de zeventiende eeuw Europa rondreisde. En Jakob Smits, de Kempense schilder naar wie het museum genoemd is.

Om van deze tentoonstelling meer te maken dan een klassiek museumbezoek, kwam het museum naar Medialife met een heldere vraag: kunnen jullie de volledige contentbeleving creëren? Van teasers tot audiogids, van film tot podcast. Wij gingen met veel goesting aan de slag.

KLANT
Jakob Smitsmuseum
JAAR
2025

De expo begint al buiten het museum. Via een reeks korte teaservideo’s en een filmische trailer, op social media en de website, dompelen we het publiek onder in sfeer, verwondering en nieuwsgierigheid. Geen droge communicatie, wel storytelling die mensen prikkelt en uitnodigt.

Eenmaal binnen wordt de ervaring verdiept. De audiogids gidst bezoekers door het verhaal van Rembrandt, Hansken en Smits met de juiste toon, timing en gevoel. In de expozaal versterken de inhoudelijke (animatie)filmpjes de verbinding tussen de drie protagonisten en hun wereld, waardoor de tentoonstelling meer wordt dan een reeks kunstwerken: het wordt een verhaal.

Ook na het bezoek blijft het verhaal leven. We namen een podcastreeks op met actrice Evelien Bosmans als host. In haar eigen stijl duikt ze in de levens en tijdsgeest van de drie figuren, samen met verrassende gasten. De podcast biedt verdieping, maar voelt tegelijk licht en menselijk aan. Ook maakten we een leuke aftermovie. 

Tussendoor vangen we ook de stem van het publiek. Tien korte video-interviews met bezoekers tonen hoe de expo raakt, verwondert of verrast. Bovendien ondersteunen we het museumteam met een workshop rond social media, zodat zij ook zelf verhalen kunnen blijven vertellen en hun publiek kunnen blijven bereiken.

Bij Medialife maken we geen losse content. We bouwen aan een totaalervaring die raakt, verrijkt en blijft hangen. Dankzij deze samenwerking wordt Rembrandt, Smits & Hansken niet alleen bekeken, maar beleefd. Door bezoekers, door luisteraars, en online door een veel breder publiek.

Terug naar cases