2022:
Het jaar van de livestreams
Livestreams maken al een hele tijd deel uit van ons Medialife-DNA. Het gekende éénrichtingsverkeer dat vroeger synoniem stond voor een livestream, maakt geleidelijk plaats voor een nieuwe insteek. Interactiviteit tussen de sprekers in de studio en het publiek (fysiek, digitaal of hybride) is stilaan een absolute must aan het worden.
In 2022 zagen we deze merkbare shift van monoloog naar dialoog en van klassieke naar interactie platformen. Facebook, YouTube of Vimeo moeten ondertussen de koek delen met Zoom, Teams en Google Meet.
Dit zijn we duidelijk terug in de cijfers: het afgelopen jaar gingen we 208 keer live in een Zoom-meeting, met in totaal 342.967 minuten kijktijd. De toegangsdrempel is op deze interactieve platformen dan wel lager, de productiekwaliteit is hoger dan ooit. Zo blijven we pop-up studio’s op locaties bouwen met camera’s van broadcast-kwaliteit en een team van gespecialiseerde en gepassioneerde techniekers aan de knoppen.
Maar gelukkig blijven de klassieke kanalen ook razend populair. Onze live-player op Vimeo startte maar liefst 31.000 keer in 2022. Dat komt overeen met een totale opgetelde kijktijd van 3 jaar, 71 dagen, 5 uur en 8 minuten. Dat is enorm veel content die we dankzij livestreams de wereld konden insturen.
Met zo’n indrukwekkende cijfers konden we niet anders dan een leuk overzicht maken van onze livestreams van 2022.
Dat klinkt misschien technisch, maar de meeste mensen kennen een actueel voorbeeld uit de praktijk. Denk aan Google Lens, die tekst of afbeeldingen uit je foto’s herkent, DALL-E, die visuele beelden creëert op basis van geschreven teksten of ChatGPT, de meest bekende slimme chatbox tot nu toe. Deze programma’s hebben inmiddels bij miljoenen mensen wereldwijd gezorgd voor een aanzienlijke boost in productiviteit en efficiëntie.