AI is here to stay
De technologie van de toekomst
Hoewel het een relatief jonge technologie is, is artificiële intelligentie of kortweg AI niet meer weg te denken in onze steeds meer digitaliserende wereld. Deze technologie bestaat in vele vormen en we zijn er al langer mee bekend. Zo zijn je smartphone ontgrendelen door je gezicht te tonen of de nieuwe serie die Netflix je aanraadt op basis van je voorbije kijkgedrag beide voorbeelden van AI. Ook hologrammen, gecreëerd door ronddraaiende lichtstralen, zijn enkel mogelijk dankzij AI. Het is echter nu, met de opkomst van onder andere verschillende chatboxen, een veelbesproken onderwerp dat snel tractie wint. We maakten er al eerder een grapje over, maar wat houdt artificiële intelligentie nu precies in?
We vroegen ChatGPT zelf om een korte uitleg:
“Artificiële intelligentie (AI) is een vorm van computertechnologie die menselijke intelligentie nabootst. Het doel van AI is om machines te creëren die taken kunnen uitvoeren die normaal gesproken door mensen worden gedaan, zoals beslissingen nemen, problemen oplossen en communiceren met mensen. AI maakt gebruik van machine learning-algoritmen en statistische modellen om te leren van gegevens en patronen te identificeren. AI heeft toepassingen in diverse gebieden, waaronder gezondheidszorg, transport, veiligheid, onderwijs en entertainment”.
Dat klinkt misschien technisch, maar de meeste mensen kennen een actueel voorbeeld uit de praktijk. Denk aan Google Lens, die tekst of afbeeldingen uit je foto’s herkent, DALL-E, die visuele beelden creëert op basis van geschreven teksten of ChatGPT, de meest bekende slimme chatbox tot nu toe. Deze programma’s hebben inmiddels bij miljoenen mensen wereldwijd gezorgd voor een aanzienlijke boost in productiviteit en efficiëntie.
Ontmoet AI, onze nieuwe collega
Met onze grote passie voor innovatie en toekomstgerichte technologieën, kunnen we bij Medialife uiteraard niet anders dan AI met open armen te verwelkomen en in te zetten waar mogelijk. Dit doen we op relatief laagdrempelige manieren, zoals bijvoorbeeld automatisch gegenereerde transcripties en het upscalen van oude beelden, maar ook voor meer geavanceerde taken zoals faceswaps, voice cloning en het automatisch verwijderen van een achtergrond. We volgen al een tijdje de ontwikkelingen binnen Artificiële Intelligentie nauwgezet op en experimenteren frequent met verschillende toepassingen. Bovendien zijn we actief op zoek naar de juridische grenzen en hebben we ons grondig verdiept in synthetische rechten en het wettelijk kader rond AI in de audiovisuele sector.
De nieuwste AI mogelijkheden toegepast
AI was een tijd lang een underdog binnen Medialife, maar dankzij de snelle evoluties zijn er momenteel al een hoop automatische en creatieve implementaties mogelijk. Wie creatief omspringt met AI kan een hele wereld van mogelijkheden openen. Daarom zetten we AI in om onze creatieve ideeën om te zetten naar de werkelijkheid. Hoe kunnen we deze diverse intelligente tools integreren? We illustreren met een paar voorbeelden hoe divers de toepassingen kunnen zijn.
Zo hebben we reeds diverse gepersonaliseerde video’s gemaakt, waarbij bezoekers of kijkers op een persoonlijke manier werden benaderd of toegesproken en gepersonaliseerde content kregen voorgeschoteld. Voor Visit Sint-Truiden konden kinderen een selfie nemen met geanimeerde reuzen, die dankzij AI op de juiste plaats tevoorschijn kwamen. Maar ook tijdens het Happy Rebel Festival konden de medewerkers van Accent dankzij een faceswap AI de gezichten van hun collega’s herkennen in bekende muziekclips.
Dit is slechts een greep van de potentiële toepassingen. We bekijken de mogelijkheden voor gezichtsherkenning in onze fotografie (uiteraard met respect voor de privacy wetgeving), zodat tijdens events iedereen automatisch de beelden van hem-of haarzelf toegestuurd krijgt. We zijn volop bezig met het proces van stemmen te klonen, zodat voice-over opnames op een snelle en efficiënte manier kunnen gebeuren. De volgende stap is dat je bedrijf een ‘persoonlijke’ stem kan geven. AI zal je telefoon kunnen beantwoorden, berichten inspreken en gasten kunnen verwelkomen met jouw bedrijfsstem. De mogelijkheden lijken nu al eindeloos en het volle potentieel van artificiële intelligentie is nog (lang) niet bereikt.